Skoda 120L hasznltteszt Szocialista emlk szerelsi kisktval
Az egykori szocialista blokk jellegzetes csaldi autja volt a 120-as Skoda, amelybl a nyolcvanas vekben mg tbb, mint 200 000 darab furikzott a magyar utakon. Ma mr sokan lenzik ezt az igen olcsn fenntarthat autt, amely a nhny ve jra vilgsznvonal autkat gyrt Skoda szemben is csupn sajt hatalmas fejldse bemutatsnak hatsos eszkze.
Tesztnk alanyt 1989 prilisban helyeztk forgalomba haznkban, s azta bizony sok tulajdonosa volt mr. Mostani gazdja 4 ve hasznlja a homokszn 120L-t, amelynek futsteljestmnye valahol 100 s 150 ezer kilomter kztt lehet. Pontos adat sajnos nem ll rendelkezsnkre, hiszen a km ra sohasem tartozott a 120-as erssgei kz. Az aut komoly mltra tekinthet vissza, eldjei, az 1000MB, s az S100 a "technikai rokonsgot" mutat eurpai trsaikhoz hasonlan (Simca 1000, NSU Prinz, Fiat 850, ZAZ 966, Renault 8, stb.) jelents szerepet tltttek be a kedvez r csaldi autk krben. Unikumnak pedig ott volt a Coup, amelynek 1100 cm3-es, 62 lers motorja jval tbb vezetsi lmnnyel kecsegtetett, mint a lomha sedan. Az j modell tervezst a hetvenes vek elejn kezdtk, de csupn a prototpus elkszlte utn 2 vvel, az 1976-os Brno-i killtson mutatkozott be a nagykznsgnek.
Az egszen 1990-ig gyrtott aut (akkor mr vek ta gyrtottk a Favoritot is!) eleinte 2 motorral volt kaphat (1046, illetve 1174 cm3). Az igen harmatos menetteljestmnytl fggetlenl nyugaton is sikeres(!) autt Olaszorszgba exportltk, ahol fleg kedvez ra miatt volt keresett (a 105S modell ra megegyezett a Fiat 126-os rval). Felszereltsge termszetesen inkbb a puritn jelzt rdemelte ki, noha lelmesen tbbfle felszereltsgi szintet alaktottak ki, az S-tl egszen a GLS-ig. Mg mieltt azt gondoln valaki, hogy a GLS-ben az ABS s az elektromos ablak jelentette a tbbletet, gyorsan le kell htenem a kedlyeket: a hts ablak manulis lekurblizhatsga, a szellz ventiltor 1 vagy 2 fokozata, vagy ppensggel a kesztytart kulcsra zrhatsga jelentettk a f klnbsget. Nhny aprbb mdostst kveten 1983-ban komoly mszaki talaktson esett t az aut, akkor nyerte el vgleges kls formjt (leszmtva, hogy egy vvel ksbb jelent meg az els kerek mgtti irnyjelz lmpa). A tpus a gyrtsa befejezsig nagyjbl vltozatlan maradt (jabb rncfelvarrs 1986 krl), a coup vltozatot, ill. a kisszris 125-130-135-136 tpusjel, nagyobb motorral szerelt sorozatokat kivve. A mszaki vltoztatsok kzl a legfontosabb a nyomtv szlestse volt, amelynek kvetkeztben az aut jval stabilabb lett.
Most pedig trjnk vissza a tesztalanyunkra. A 120-asba knyelmesen lehet beszllni a szlesre trul ajtkon t, mind elre, mind pedig htra. Az autban megkmlhetjk magunkat a felesleges mozdulattl, amellyel a kormnyoszlopot, vagy az ls magasgt akarjuk belltani. Itt ugyanis ezt nem lehet,: elgedjnk meg az ls elre-htra mozgatsval, gy kb. 190 cm-ig egy kis fszkeldssel elfogadhat lshelyzetet alakthatunk ki. Ami mr problmsabb, hogy az lsen nincs fejtmla, a biztonsgi v nem automata (htul nincs is, de utlag beszerelhet), s mg minimlis oldaltartsrl sem beszlhetnk - igaz, ezt a motor kevss sportos karaktere kiegyenlti: nem nagyon van mirt csszklni az lsben. Magunk el pillantva a komor, fekete, kopogs manyagbl ptkez mszerfalra, nem sok eszttikusat lthatunk, azonban a legfontosabb informcik leolvashatk a kerek mszerekrl. A mszerek s visszajelzk adatainak rtelmezse pofonegyszer: ha itt valami vilgt, akkor tnyleg baj van! Az egyedl a GLS felszereltsggel knlt fordulatszmmrt ebben a modellben hiba keressk, azonban a barkcsolsi hajlammal megldottak knnyen kiegszthetik kedvencket ezzel a hasznos mszerrel (jelcsatlakozs a motortrben, a gyjttrafrl).
A kapcsolk knnyen jrnak, elhelyezsk knnyen kiismerhet, megszokhat, m a hts-fts kapcsolinak hasznlata mr kisebb fejtrst okozhat - mr ha mkdnek. Elg gyakran elfordul, hogy a tolkapcsolkba mr nem lehet letet lehelni, br gyakran lltjk a Skodsokrl, hogy flig-rltknt k mg nyron is ftenek, hogy ezzel is megprbljk elejt venni a farmotor tipikus gyermekbetegsgnek, a htvz felforrsnak. (De ne vgjunk a dolgok elejbe, hiszen mg nem indultunk el az autval.) Nzzk a csomagtereket, mert hogy ebbl mindjrt kett is tallhat a Skodban: a "hagyomnyosat" logikusan ell kereshetjk egy farmotoros autnl, amely nem tl mly, de jl pakolhat az oldalra teljesen felnyl ajtn keresztl.
A ptkerk a csomagtart al van rgztve, gy fleg tlen rm egy kerkcsere. A msik csomagtart a hts lsek elrehajtsval rhet el, ezzel minden bizonnyal a Skod az "egyetlen osztva dnthet hts lssel rendelkez farmotoros aut" bszke cm. A kt csomagtartba sszesen kb. 400 liternyi csomagot gymszlhetnk be, ami igen j rtk ebben a kategriban. Egybknt a "rejtek-csomagtrbl" elvesz nmi teret az akksi, hiszen annak itt a rendes helye a 120-asban. Az ls mgtti tr egybknt gyermekkoromban remekl kihasznlhat volt mondjuk a "Szedd magad" mozgalmak sorn nmi srgabarack csempszsre is - mindig azon gondolkodtam, hogy vajon az rk kzl senkinek sem volt Skodja?!?
Rakodhelyeket nem sokat tallni az autban, a kesztytart kicsi, s bleletlen, teht amit belerakunk, az egsz ton folyamatosan tudatja velnk, hogy mg ott van. Utlagosan szerelhetnk persze zsebeket az els ajtkra, vagy mg inkbb kardnboxot a kzpkonzol helyre, amibe benyomhatjuk a Videoton HI-FI-t, vagy valami knai piacosat, nehogy valakinek pont a j zenecucc miatt szottyanjon kedve feltrni kis kedvencnket. Ha vgre gy dntnk, hogy elindulunk, a jl karbantartott motor pccre indul, a pedlok knnyen elrhetk, a gzpedl klasszikus "tapos" vltozat, a kuplunggal egytt knny utna lltani ket (a gzpedlt a motortrben a gzbowden vgn, a kuplungot a hts csomagtr alatt, a munkahengernl). Az aut korhoz s motorjhoz kpest viszonylag dinamikusan gyorsul, br a motor egytaln nem szereti, ha prgetik. A kuplung finoman fog, br kiss mlyen, a vlt azonban megszokst ignyel: a felesgem korbban kirdemelte a vilg legjobb harmadikbl indulja cmet, hiszen mr szre sem vette, hogy a msodikat kapcsolva visszavlt, s nem elre. A motor egybknt sem egy ergp, tipikusan a nyugodt termszet s megfelel idegrendszeri llapot sofrknek val, s valahol a klasszikus "lassan jr, tovbb rsz" szlogen ihlette elksztst.
A kormnyzs knny - a "farmotoros szervnak" ksznheten - mivel az els tengelyre az ssztmeg csupn elhanyagolhat hnyada jut. Ez tbbfle kvetkezmnnyel jr: amennyiben a csomagtart is res, nagyobb tempnl az aut orra hajlamos az elmszklsra, melyet sokan valamifle a csomagtartba permanensen beptett nehezkkel (vasti sn darabja, betontmb, otthoni slyzkszlet, stb.) prblnak orvosolni, msrszt azonban a htskerkhajts a motor teljes erejt kpes a talajra vinni a hts tengely nagy terhelse miatt, gy havon akr legyzhetetlennek is kpzelhetik magukat az elvakultabb Skoda-rajongk. Akik csupn nhny hosszabb utat megtettek kedvenckkel (amelyben volt nmi autplya szakasz is), megrkezsk utn rgtn nekifogtak a hzi tuningolk els teendjhez: alacsonyabb hmrsklet termokapcsolt s/vagy kzi htventilltor kapcsolst ptettek be aclos gpeikbe.
A trelmet pldnytl s llapottl fggen 120-150 km/ra kztti vgsebessggel hllja meg a 120-as, ez a mi esetnkben a fels hatrnak felel meg. A jl adagolhat, hatsos fkek (ell trcsa, htul dob) knnyedn lasstjk, illetve lltjk meg az alig 900 kg-os autt. Fogyasztsa ennek megfelelen kedvez: a gyri rtk alatt, valahol a 7 liter/100 km rtk krl mozog, igaz, tulajdonosa tbb, mint megfontolt mdon vezet. Tesztnk alanya tavaly esett t egy karosszria-feljtson: a kszb s a doblemezek nmely rszt cserltk, valamint jrafnyeztk s alvz-kezeltk az autt. Ez, a folyamatosnak nevezhet motorbtykls mellett remlhetleg mg j nhny vvel nyjtotta meg a j reg 120-as lettartamt. Aprop motor, a motorzaj egybknt alacsonyabb, mint a 83 eltti pldnyokban, azonban egyfajta bgst mindig hall s rez az ember, mg teljesen feltekert ablakok esetben is.
Mostansg csak a karburtor rakonctlankodik, azonban egy 850 Ft-os (!) feljtkszlettel hamarosan rr lesznk a problmn. Az aut megbzhatsga egy hozzrt kezben legends, ez a pldny sem hagyta mg az t szln gazdjt - igaz, az autban lv szerszmok s ptalkatrszek remek kiindul alapot szolgltatnnak akr egy mhely megnyitshoz is. A 120-asok r/rtk arnya igazn az adu a megszoks s a Skods rajongs mellett: ez a pldny 250-280 ezer Ft-os ron is elkelne, ha eladn gazdja, de esze gban sincs. Ennyirt ugyanis nincs igazi alternatva, egy 20 ves nyugati autba pedig nem rdemes beszllni, csak akkor, ha valakinek autszerel a szakmja, s mellesleg az adott tpus autbontjban dolgozik.
Vgeredmnyben egy manapsg taln az alskzp-kategriba sorolhat authoz mltan sok hely van benne, mind a csomagoknak, mind egy tbb kisgyermekes csaldnak, s noha motorja nem igazn korszer, s rtkelhet biztonsgi tartalkkal sem rendelkezik, sokaknak a mai Magyarorszgon egyetlen relis lehetsgknt merl fel. lj sokig, Skoda! |