Lada 2105 hasznltteszt Gurul kocka
A 2105-s egy jl sikerl konstrukci - nhny Lada betegsget leszmtva. Viszonylag knyelmes, nagy utaster, masszv csaldi aut.
A Lada 2105-s egy viszonylag knyelmes, nagy utaster, masszv csaldi aut. Csak a szoksos Lada "betegsgekkel" rendelkezik, melyek egy kis odafigyelssel megelzhetk, elhrthatk. r-rtk arnya jnak mondhat.
A Lada gyr 1970-ben kezdte el ontani magbl a 2101-es - akkor mg - Zsigulikat, amelyek a Fiat 124-es licenc szerint kszltek. Az "ezerkettes Zsiga" egyik leszrmazottja a 2105-s "kocka" Lada. Az alaptpusbl fejlesztettk ki, gy alapjban nem vltozott. Viszont szriban jrt hozz a kt els fejtmla s a fkrsegt ill. nagyobbak lettek az els s hts lmpk. A motortrben viszont tbb fejlesztst vgeztek az orosz mrnkk: az eddigi lncos vezrmhajtst fogasszjra cserltk, vltoztattak a dugattykon (a fogasszj szakadsakor nem trtk el a szelepeket) ill. beptettk az n. zon karburtort. A tpus olyannyira jl sikerlt, hogy mg Nyugat-Eurpba is exportltk Lada Riva nven.
Szglet itt...
A 2105-s jellegzetessge az igazi kockaforma. Brhonnan nzzk is, nem tallunk rajta egy grbe vet. Ez ugyan nincs j hatssal a lgellenllsra, ezrt tnik olyan masszvnak, strapabrnak. Els rnzsre nehz megklnbztetni a 2107-es trstl, de annak htrcsa krmozott. A szgletes forma nagy elnye, hogy - a mai autkkal ellenttben - jl lthat a kocsi eleje s vge.
Szglet ott...
A kocsi belsejt is nagyrszt egyenes vonalzkkal terveztk, de itt mr egy-kt "jtkos" elem elvegyl, hiszen a mszerek henger alak foglalatban kaptak helyet, s a kormny is kr alak :-). A vezetlsbl majd minden gomb jl elrhet, csak nhnyukat takarja a voln ill. kerlt nem ppen sszer helyre. A rdi viszont teljesen j helyre pthet: viszonylag magasan van, majd 45 fokban dnttt (ennek egy-kt komolyabb szerkezet nem biztos hogy rl) helyzete megknnyti a kezelst. Az sszeszerels minsge azrt hagy kvnni valt maga utn, hiszen itt-ott zrg, ltyg a manyag, de ez egy komolyabb autnl is elfordul 12 ves korban. Szokni kell a bal oldali indtst, de aki mr hasznlt Ladt, nem okozhat gondot.
Az lsek viszonylag knyelmesek, jl bellthatk. A kocsi hosszbl tlve a hts sorban lehetne nagyobb hely, de errl a viszonylag kis tengelytv (2424 mm) tehet. Csomagtartja a maga 385 litervel ma mr nem lenne kategriaels, de tervezsekor mg igen jnak szmtott.
Technika
A 2105-st egy 1294 kbcentis, karburtoros, 70 lers motor hajtja. Teljestmnye alapjban vve nem nevezhet kevsnek, hiszen a "Mi autnk" szintn 1,3-asa 68 pacit mozgst. De mg a Suzuki alig 800 kg, addig a Lada 995 kg-ot nyom. Ez rezhet a gyorsulson, dinamikn is, hiszen a szzas sprinthez 18 msodpercre van szksg. Ez mg nem is lenne nagy gond, de a fogyasztsra is rossz hatssal van a slytbblet, hiszen a gyri adatok szerint 90km/h-nl 7,3 litert, mg vrosban 10 liter fltt eszik 100 kilomteren.
A futm elg stabil, de aki mg nem vezetett orrnehz, htskerk-hajts autt, annak meglepetseket okozhat. Vltjnak legnagyobb hinyossga, hogy 4 sebessges, gy nemcsak a fogyasztst nveli, hanem a zajkomfortra is rossz hatssal van. Msik problma a tl hossz kar, ami kiss knyelmetlenn teszi a sebessgvltst. Egybirnt a fokozatokat knnyen veszi, csak kiss ltygs. Az ell trcsa, htul dobfkes rendszer jl vgzi dolgt s mg hasznlata sem fraszt, hiszen mr rsegtst is ptettek az autba.
Szerviz
A Ladk, nhny ltalnos hibtl eltekintve, strapabr konstrukcik. Elssorban a rozsda a f ellensg, hiszen a gyr nem nagyon alkalmazott korrzivdelmet. A kocka Ladk els - hts srvdi s a kszbk hajlamosak rozsdsodsra. A srvdk vdelmrl utlag beszerelhet manyag doblemezzel gondoskodhatunk, ami 5000 forint alatti kiadst jelent. Motorja tarts konstrukci, br kiss iszkos. Az elektromos csatlakozsok knnyen oxidldnak (biztostkoknl, hts lmpnl).
A tulajdonos vlemnye
Fl vvel ezeltt vsroltam az autt. 1990-es gyrts, de ennek ellenre csak 66000 km van benne s igen megkmlt llapotban jutottam hozz. Tetszik benne a knny javthatsg (akr otthon is megbtyklk ezt-azt), ill. a nagy csomagtr. Fogyasztsa nem a legkevesebb, de Lads viszonylatban az tlag 8 liter jnak nevezhet. Hosszabb tvon ez 7,3-ra szorthat. A korrzi viszont nagy ellensg, de odafigyelssel korriglhat. Zavar, hogy csak 4 sebessges a vlt s emiatt kiss zajos a motor.
A Lada idelis lehet nagycsaldosoknak, akiknek nem a nagy sebessg szmt. A tesztelt modell ra 350000.- forint krl alakul, de ritka az ilyen j llapot aut. tlagra 200.000 s 300.000 forint kztt alakul.
|